21 december 2009: Kerstblog De
met veel bombarie aangekondigde "laatste kans om de wereld te redden" is
in Kopenhagen mislukt. Een enerverend decennium is bijna ten einde. Ons ingesneeuwde land is stil komen te liggen. Het is
tijd om de balans op te maken.
Ik hoop dat jullie allemaal net zoals ik een goed jaar achter de rug hebben. Ik heb het
erg druk gehad en veel mooie dingen kunnen maken. Nog geen last van de
crisis gehad en Mexicaanse griep, Q-koorts of andere plagen
hebben mij ook niet getroffen. Veel van de oogst van dit jaar kun
je als je wil terugzien op mijn site.
Een paar hoogtepunten: Voor het eerst kon ik een
eigen produktie ook internationaal verkopen. Er zijn dus meer
afzetkanalen dan de steeds provincialer wordende vaderlandse omroep. En
ik vond het heel leuk om een persoonlijk portret van mijn ouders te
maken, een film die vertoond werd op hun gouden huwelijksfeest. Een
derde hoogtepunt was de aankondiging van mijn documentaire over Geert
Wilders.
Helaas is het gedoe rond dit project ook een van de
minpunten. Ik heb nog geen omroep die het wil uitzenden. Er is wel
serieuze belangstelling, maar niemand die in dit stadium al bereid is
toezeggingen te doen. Ik vind het jammer dat ik in 2009 geen grotere
projecten af heb kunnen maken. Journalistiek loopt het dus allemaal
prima, maar de documentaire wereld blijft weerbarstig. Gelukkig ga ik
volgend jaar na veel voorbereiding in ieder geval een nieuwe
documentaire maken en het Wilders project verder afronden. En er zijn
meer ambitieuze plannen met kans van slagen.
De volgende stap maken, dat is dus een van mijn
goede voornemens. Verder heb ik dit jaar met veel plezier geblogd en
daar ga ik volgend jaar ook zeker mee door: Minimaal eeen keer per
maand een nieuw stukje. Ik wens iedereen fijne feestdagen en een
voorspoedig 2010!
16 december 2009: Gaat een man naar de film... Door
een bizarre speling van het lot in drie dagen twee Nederlandse
speelfilms gezien. Allereerst het veelbesproken "Komt eeen vrouw bij de
dokter..." Op zich best een goede film. Goed geschreven, goed
geacteerd, lekker tempo. Natuurlijk is het -net als het boek- een
lange, doorzichtige smoes voor gedrag dat niet goed valt te praten,
maar de smoes werkt en het overspelige hoofdpersonage krijgt de
kijker mee. Wat nogal genant uitpakt voor zijn stervende vrouw. Na het
dramatische hoogtepunt in de film, moeder neemt afscheid van kind, valt
er een pijnlijke stilte. In de volle zaal hoor ik een paar mensen
snotteren, twee anderen zitten zenuwachtig te lachen en de meesten zijn
net als ik onaangedaan. Dat is nogal vreemd. Vergelijkbare sterfscenes
zoals in Turks fruit of Oorlogswinter zijn gegarandeerde
tranentrekkers. Hier bijna niets. De dood van een jonge moeder als
euthanasieprotocol, omgeven met zelfbedachte ritueeltjes. Je kunt
hem dus net zo goed niet gaan zien.
Gisteren "Nothing Personal" gezien, het bekroonde
debuut van Antoniak. Jonge, verwarde Nederlandse vrouw lift door
Ierland en trekt in bij zieke oude man op zijn afgelegen boerderij. Ook
dit verhaal doet aan andere films denken, bijvoorbeeld De Poolse
bruid en ook deze film is nogal afstandelijk, maar de verhaalopbouw is
wel spannend en deze film laat bij mij in ieder geval een herinnering
na.
Het zal wel even duren voordat ik weer stomtoevallig
(andere films uitverkocht of geannuleerd) bij een Nederlandse film
beland. De Nederlandse speelfilm is allang volwassen, maar ik mis
wel brille en urgentie. Waar is de Nederlandse speelfilm die je gezien
moet hebben?
15 december 2009: Trots als een Pauw Er
is wat rumoer over de uitzending van Pauw en Witteman van 11 december.
Funda advocaat Enait stapte boos op na een felle woordenwisseling met
Jeroen Pauw. Ik ben geen fan van het programma, vooral vanwege dit
soort voorspelbare verplichte nummers als de advocaat die niet op
wil staan voor de rechtbank. De argumenten zijn bekend, moet die
malloot dan weer op komen draven? Volgens mij zijn er gewoon te
weinig interessante gasten in Nederland om een programma als PenW
dagelijks tot een succes te maken, en daarom wisselt het erg in
kwaliteit.
Er is maar een periode geweest waarin dat anders lag en
dat was het seizoen 2001-2002 met de opkomst en ondergang van Fortuijn
en de LPF. Dat was ook verreweg het beste seizoen van Barend en
Van Dorp, de voorgangers van PenW. Ook al zijn Pauw en Witteman wat
scherper dan Barend en Van Dorp, toch vind ik ook hun programma vaak saai
en te lang. En Witteman is van de twee niet alleen scherper en beter
ingevoerd, maar ook charmanter en geestiger. Pauw kan maar een kunstje,
de gespeelde arrogantie van een overjarige puber. Wanneer Pauw een
enkele keer probeert innemend te lachen of empatisch te fronzen denkt
heel Nederland dat zijn TV kapot is.
Dat het allemaal ook anders en beter kan
bewijst Mathijs van Nieuwkerk dagelijks in DWDD. Door het lichtere
format kan hij ook luchtige, culturele, informatieve onderwerpen
selecteren. Niet alles hoeft een discussie te worden. En hij kan mensen
respectvol en prettig het vuur aan de schenen leggen. Het contrast met
Jeroen Pauw kan niet groter zijn. Pauw speelt altijd
ongeinteresseerd, Van Nieuwkerk hangt altijd aan iemands lippen, een en
al oor, hoe lullig het onderwerp ook is. Retorische vraag: Welke
interviewstijl zorgt voor het beste resultaat?
3 december 2009: Het kruis van Sinterklaas Rita
Verdonk brak al eens een lans voor het sinterklaasfeest, en nu blijkt
er inderdaad wat aan de hand te zijn. In Amsterdam en Belgie is
het katholieke kruis op de mijter van de goedheiligman vervangen door
multiculturele symbolen. De Amsterdamse sint moet het dit jaar doen met het Amsterdamse stadswapen op het rood fluweel. In andere plaatsen zijn de zwarte pieten rood, groen of geel gesminkt, om aanvaardbaar te zijn voor allochtonen.
Als kind vond ik het juist heel leuk om met mijn
natuurlijke pigment voor piet te spelen. In een zelfgemaakt pietenpak
strooide ik op school met pepernoten, en nooit kwam de gedachte bij me
op dat het hollandse kinderfeest wel eens etnisch of religieus incorrect kon zijn. Deze week sprak ik
er een orthodoxe moslem over, en die vond het ook onzin. Sint is een
bischop, en die draagt nu eenmaal een kruis op zijn mijter, geen halve
maan, swastika, Amsterdamse kruisjes of een of ander symbool.
Sint Nicolaas woonde en werkte een groot deel van
zijn leven in Turkije en ging voor die tijd heel amicaal om met zijn
zwarte pieten. Het feest gaat traditioneel gepaard met amandelspijs,
chocola en exotische speculaaskruiden, ingredienten die we verder vooral kennen uit de
keuken van het midden-oosten. Eigenlijk is het sinterklaasfeest van
zichzelf al uitermate multicultureel, met kruis en al.
22 november 2009: Het land van Obama En weekje researchen
in New York en Boston en ook weer wat amerikaanse televisie
gekeken. Serieus nieuws is ver te zoeken. Als je de gemiddelde
nieuwrubriek daar bekijkt, zie je hoe Netwerk of Eenvandaag er
waarschijnlijk hier over tien jaar uitzien. Het is allemaal opgehangen
aan dramatische, persoonlijke verhalen, zo zwaar aangezet dat de
geloofwaardigheid er helemaal niet meer toe doet. Informatie als een
hamburger, het hapt lekker weg ook al weet je best dat het niet voedzaam is. De
kranten zijn net zo, op een paar kwaliteitskranten na. Vergeleken bij
de Amerikaanse Metro is onze Metro zware kost.
Opvallend is de afwezigheid van Obama, hier toch
zeker een keer per week op televisie. Ik zag hem alleen voorbijkomen in
reclamespotjes, waarin zijn uitspraken over schuldproblemen
werden gebruikt om creditcards mee te verkopen.
Terug in Nederland hoor ik dat Willem Alexander en
Maxima hebben besloten om "vanwege de beeldvorming" hun villa
in het mooie Mozambique te verkopen. Een rare affaire, want er is helemaal
geen affaire. De "hardnekkige geruchten" waar iedereen het steeds over
heeft, zijn eigenlijk nergens op gebaseerd, zo bleek uit reportages in
Eenvandaag en het Nos journaal. Het lijken wel Amerikaanse toestanden,
de media die misverstanden uitvergroten en een schijn van
werkelijkheid geven.
Ik hoop dat het prinselijk paar straks toch lekker gaat
vakantie vieren in de villa als die klaar is. Want dat is een opsterker
voor Afrika, net als Obama. Beeldvorming is belangrijk.
2 november 2009: Sater in de Polder Vijf jaar na de moordvertellen zijn familie en vrienden in KRO's Profiel dat
Theo eigenlijk zwaar gestoord was, een man met twee gezichten. Ik
heb hem zelf een keer bijna geinterviewd midden jaren negentig. We
stonden live bij de stopera vanwege een referendum en waren op zoek
naar een bekende Amsterdammer met een mening over de plannen voor de
nieuwe wijk Ijburg. Niemand durfde zich aan voorspellingen te wagen
zolang de stembussen nog open waren. Toen wandelde Theo -toevallig of
niet- over het Waterlooplein. Ik vroeg hem of hij tien minuten later
live wilde reageren en hij stemde uiterst beminnelijk toe en liep het stadhuis binnen. Maar
toen ik de Tweevandaag-burelen in Hilversum liet weten eindelijk een
bekende Amsterdammer te hebben gestrikt, bezwoer de eindredacteur van
dienst mij Theo van Gogh subtiel af te zeggen. Ik moest maar zeggen dat
er geen tijd meer was, want met Van Gogh wist je immers nooit wat hij
ging zeggen. Zelfs over een onbenullig lokaal referendum wist hij vast
een rel te schoppen. Van Gogh liet zich een paar minuten later zonder
problemen afschepen, even beminnelijk als voorheen. Hij was het wel
gewend.
Van Gogh was sinds medio jaren tachtig een welkome onruststoker
in het Nederland waar nooit iets gebeurde. Hij was een sater in de
polder, een provocateur in een land van technocraten. Nederland
was af -dachten we toen- maar Theo had een zucht naar heftigheid en
controverse. Hij stelde alles tot in het bizarre op scherp,
sleepte overal de oorlog bij en wreef zoutzuur in elke wond. Kwetsen en
schelden als collectieve therapie: Sommigen geloofden erin, een steeds
grotere groep haalde de schouders op.
Hoewel Van Gogh eind jaren negentig de eerste was
die kritisch over de Islam ging schrijven (want dat was toen
nog controversieel) heeft hij nooit begrepen hoe
veelomvattend religie is voor een traditionele gelovige. Mohammed
Bouyeri was misschien wel de enige Nederlander die Van Gogh anno 2004 nog echt serieus
nam. De godsdienstgek respecteerde de hofnar, zei hij later voor de
rechter, want "Theo van Gogh was tenminste eerlijk." Wat voor de
grachtengordel spel en spot was, was voor moslems menens. Volgens een ooggetuige waren Theo's laatste woorden: "We kunnen er toch over praten." Een leven lang ruzie zoeken, maar kennelijk totaal overrompeld door geweld. Nederland
bleek te zijn veranderd en uitgerekend Theo had het niet aan zien
komen. Dat is zijn tragiek.
Voor mij als journalist is Nederland sinds de moord op Van Gogh
-de postmoderne ironie voorbij- een interessanter land geworden. Als je oudere kranten doorbladert
of tv-programma's terugziet, verbaas je je over de saaiheid. Nederland
was een nieuwsarm land, zeker onder Paars. We moesten op zoek
naar fotorolletjes of mannen in witte pakken om de actualiteit een beetje
spannend te maken. Dat soort halfbakken affaires konden zich jarenlang
voortslepen.
Nu is er meer dynamiek: De politiek neemt
steviger besluiten en de concurrentie tussen media onderling zorgt voor
meer en snellere berichtgeving. En het journaille is sinds 2004
bang om
links en elitair gevonden te worden. Dus lengen we het "echte" nieuws
aan met showbizz
roddels en misdaadverslaggeving. Daarom is Nederland anno 2009 een
enerverend en licht onvlambaar landje waarin altijd iets gebeurt. Het
is een tijd die Theo van Gogh denk ik graag meegemaakt had.
17 oktober 2009: Dirk for president! Vandaag stond ik weer voor het DSB kantoor in Wognum,
waar Dirk een allerlaatste poging doet zijn bank te redden. Het kan
vreemd lopen. Voor het grote publiek is Lakeman nu de boeman en Dirk de
underdog. Hij deed immers wat al die andere banken ook doen. Waarom
worden die wel gered terwijl ze Scheringa kopje onder laten gaan? Zo
werkt televisie vaak: Lakeman is een ongeleid projectiel die met
zijn vuist op tafel slaat in DWDD, Scheringa blijft rolvast en
onverstoorbaar de ideale grootvader uithangen en raakt met zijn
wanhoopsoffensief een gevoelige snaar bij de massa. Vandaag meldde
zich voor onze camera zelfs een Beverwijkse marktkoopvrouw
die wil dat alle Nederlanders samen de boevenbank gaan redden.
Het is de zoveelste wending in deze zinderende soap
met fascinerende, complexe personages, Mediageile Klaas Wilting, net
als Scheringa een oud politieman en nu de eerste die er bij DSB is
uitgevlogen. Pieter Lakeman die had moeten weten dat een faillissement
juist voor de gedupeerden slecht zou uitpakken. Want een bankroet
draait helemaal om de belangen van de schuldeisers, de spaarders, en er
is dus geen ruimte voor coulance naar de debiteuren, de
hypotheekhouders. Hendrickx die met een akkoord alleen zijn eigen
vergoeding veilig stelde en voor de gedupeerden slechts uitstel van
executie in de wacht wist te slepen. Een hele stoet VVD coryfeeen,
waarvan alleen Frank de Grave goed weg lijkt te komen. Wellink en Bos
als intriganten in de coulissen. En natuurlijk Scheringa zelf, met zijn
schapen en schilderijen.
Ik heb veel sympathie voor self made men, vrije
jongens zoals Gerrit van der Valk of Hennie van der Most die
eigenhandig een imperium opbouwen. Maar het beeld van Scheringa die
zijn werknemers persoonlijk aanmoedigt om arme sloebers nog dieper in
een moeras van schulden te duwen, dat laat me niet los. En toch is hij
nu een volksheld geworden. Als ik
een nieuwe voorspelling mag doen: Wanneer Dirk zijn bank verliest kan
hij een doorstart maken als politicus. Scheringa samen naast Verdonk
zou Trots op Nederland weer helemaal op de kaart zetten. Maar ik ga er
niet op stemmen.
3 oktober 2009: het einde van DSB Toen
ik afgelopen maandag naar Nova
keek,
dacht ik dat het binnen een paar dagen afgelopen zou zijn met DSB. Een
week later bestaat de boevenbank nog steeds, maar dat geeft geen
garanties voor de nabije toekomst. Volgens de wetten van de media is
DSB ten dode opgeschreven. Want de eerdere verhalen van Nova en Radar
met gedupeerden waren al schadelijk, nu oud werknemers een boekje open
deden over de roofbank werd het ronduit vernietigend. Het
lijkt
bewuste strategie van de DSB-dieven geweest te zijn om laagopgeleide
mensen levenslang te laten af te betalen voor waardeloze verzekeringen.
Dat is pas moderne slavernij.
Pijnlijk is vooral de ontmaskering van
Dirk
Scheringa zelf, de Frans Bauer van het bankwezen. Scheringa doet zich
altijd voor als "gewoon gebleven"schlemiel met een hart van goud, nu
blijkt hij een ijskoude aasgier en lijkenpikker.
Vraag is
alleen waarom dit allemaal niet eerder naar buiten is gekomen. Tien
jaar geleden begon het met irritante en gelijk al omstreden TV spotjes.
Er is veel over geschreven en gerapporteerd, maar echte journalistieke
schandalen kwamen niet naar buiten. Ik had het al jaren op mijn lijstje
staan, maar er leek niet veel aan de hand te zijn. Een paar jaar
geleden werd DSB zelfs een nette bank, met Gerrit Zalm in de raad van
bestuur. Drie maanden terug, toen Nova al twee reportages had gemaakt,
heb ik nog serieus gekeken of er nog meer in zat. Toen zat
het,
ook volgens Jelle Hendrickx en de stichting Hypotheekleed, allemaal nog in de sfeer van
vervelende missers en onverantwoorde risico's. Nu is het
opeens
boosaardige opzet en een immoreel verdienmodel.
Na tien jaar blijkt die bank die zo de
schijn tegen
had dus inderdaad fout te zijn, nog fouter dan iemand had kunnen
bevroeden. Je bent gek als je je geld op zo'n bank laat staan, en
Wouter Bos zou gek zijn als hij DSB gaat redden. Dus is het einde nabij
voor Dirk, en dat heeft weer consequenties voor AZ, het
stadium,
het museum, etc. Dat de journalistiek, en dus ook ik, gefaald heb is
tot daar aan toe. Maar dat ook de Nederlandse bank en de AFM niet
eerder ingegrepem hebben is onverteerbaar. We krijgen dit najaar onze
eigen versie van de Amerikaanse bankencrisis: mooi Hollands drama met
veel zwarte pieten en er gaan koppen rollen.
oktober 2009: Bellen of gebeld worden Als
journalist ben je vaak hele dagen aan het bellen en mailen. Voor elk
interview dat je doet pleeg je gemiddeld zeker vijftien of twintig
telefoontjes. Soms ben je de juiste persoon aan het zoeken, soms
probeer je je met wat telefoontjes in te werken in het onderwerp. Wat
me opvalt is dat -hoewel mensen met steeds geavanceerdere mobieltjes
rondlopen- werkend Nederland steeds moeilijker bereikbaar is. Mensen
zitten in bespreking, zijn even de deur uit, aan het lunchen of zitten
gewoon "even niet op hun plek". Achter je buro zitten, je werk doen en
je eigen telefoon opnemen is kennelijk niet meer gebruikelijk
in
Nederland kantoorland.
Maar ronduit zorgwekkend is
dat grote
groepen mensen niet terugbellen. Vooral persvoorlichters bellen vrijwel
nooit terug. Het bestaansrecht van de persvoorlichters is om te pers te
woord te staan, maar veel liever zitten ze met elkaar te vergaderen
over communicatieplannen en strategische struktuurvisies. En
ze bellen
dus nooit terug, ze weten weinig tot niets van de organisatie waar ze
voor werken en als ze beloven iets te mailen doen ze dat niet.
Persvoorlichters komen pas in actie als ze hun eigen, slaapverwekkende
rapportjes, briefings of foto-opportunities moeten insteken, en dan
geven de meeste journalisten niet thuis. Tragisch eigenlijk dat twee
beroepsgroepen die zo op elkaar zijn aangewezen, zo systematisch op
verschillende sporen zitten.
Toch vind ik niet terugbellen
terwijl je dat wel belooft onverteerbaar. Niet alleen voorlichters
maken zich hier schuldig aan. Ik probeer al een tijdje bij gemeenten en
provincies sponsorgeld te krijgen voor een nieuw tv programma. Ik krijg
geen ja en ook geen nee. Het lijkt erop alsof hele groepen ambtenaren
het zich kunnen permitteren om niet adequaat te reageren, geen
beslissingen te nemen en niets te doen in de verwachting "dat het
vanzelf wel overgaat".
Mensen die beroepsmatig niet
terugbellen vinden zichzelf waarschijnlijk heel belangrijk. Hoe meer
secretaresses hen bestoken met achterstallige telefoontjes en niet
beantwoorde mails, hoe beter ze zich gaan voelen. Maar in
feite
onderstrepen ze hun eigen overbodigheid. De wereld draait eigenlijk al
jaren zonder hen en ze kunnen daarom net zo goed ontslagen
worden.
30 september 2009: Llink eruit, Powned erin Deze
maand neemt de minister een beslissing over de nieuwe omroepen en de
adviezen liegen er niet om. Max mag blijven (suffe maar degelijke
televisie door oudgedienden), Llink moet weg, Wakker Nederland en
Powned komen erbij en de Tros heeft een probleem.
Met Llink gaat weinig verloren. Hoewel
hun
speerpunten de afgelopen jaren steeds meer in de belangstelling kwamen
te staan, is de groene omroep uit Rotterdam er nooit in geslaagd ook
maar een memorabel programma te maken. Ik overdrijf niet als ik zeg dat
alleen ik al met mijn reportages de afgelopen drie jaar meer TV-kijkers
heb geinteresseerd voor milieu en derde wereld dan dat hele Llink bij
elkaar. Elk Llink programma is dezelfde opgeleukte sandwich van
zouteloze informatie en verlept amusement. De urgentie is ver te zoeken
en het groene evangelisme slaat altijd de plank mis. Wie bedenkt
bijvoorbeeld dat het anno 2009 nog grensverleggend is om een
vegetarisch
kookprogramma te maken (McDonalds kitchen)? De
Tros krijgt een laatste waarschuwing, terecht, want het is schandalig
om sluikreclame voor snoep en frisdrank in kinderprogramma's te
stoppen. Toch zal de minister niet graag afwillen van deze meest
commerciele van alle publieke omroepen. De Tros maakt veel
pretentieloos amusement maar zit samen met de Avro ook in de best
bekeken actualiteitenrubriek EenVandaag. Bij de Vara vinden ze dat de
Tros eigenlijk het rechtse geluid uit zou moeten dragen (in plaats van
Wakker Nederland), maar de Tros is al jaren a-politiek en staat veel
meer voor een warm wij gevoel. Wat dat betreft lijkt de grootste
familie vooral op SBS6.
De Tros moet dus blijven. Maar
wie mag erbij?
Een nieuwkomer lijkt me meer dan genoeg. Powned (GeenStijl) en Wakker
Nederland zijn allebei van de Telegraaf en willen hetzelfde geluid
inbrengen in Hilversum. Dat is dubbel op. Ik zou de jonge honden van
Powned een kans geven en Wakker Nederland, dat zelfs de
schijn van
onafhankelijkheid vermijdt, de deur wijzen. De Telegraaf is al
tientallen jaren een tegenstander van het publieke bestel en
heeft volgens mij nog steeds belangen in de SBS zenders. Daarmee
zou Wakker Nederland echt een paard van Troje zijn binnen de publieke
omroep.
22 september 2009: Hiphop in Southeast Dat
je via Youtube beroemd kunt worden ondervond ook rapper Lexxxus uit
Amsterdam Zuidoost. Al jaren probeert hij vergeefs met zijn muziek door
te breken, maar hij verwierf vorige maand dan toch landelijke
bekendheid als slachtoffer van een schietpartij. Let wel,
Lexxxus
heeft zelf niet geschoten, hij is slachtoffer. Toch kreeg hij veel
woedende reacties over zich heen, omdat hij vanaf het ziekenhuisbed,
nog aan de beademing, stoere taal uitsloeg.
De boomlange rapper
is inmiddels weer op de been en ik heb hem als eerste
uitvoerig mogen interviewen.
En dan blijkt dat achter de "grote boze neger" (zijn woorden) een hele
kwetsbare en onzekere jongeman schuil gaat. Een gebrekkige opvoeding
(geen vader figuur), na tweede klas Havo afgehaakt en heel weinig
realiteitszin. Geen slechte jongen, maar wat zal hij het nog
moeilijk krijgen om zijn leven op de rails te krijgen of houden. Zijn
vriendin was al net zo van de wereld. Nu liggen ze nog hele dagen in
bed. Maar wat als de lethargie omslaat in paniek? Bonnie and
Clyde in de Bijlmer.
Ondertussen gaat het geweld in de
Bijlmer nog steeds
door. "Wie in de Bijlmer loopt er nu niet met een wapen rond?" liet een
vriend van Lexxxus zich voor de camera ontvallen. Op zijn dringende
verzoek liet ik die opmerking weg uit de montage. Maar vandaag mocht ik
voor TV Noord Holland opnieuw naar de Bijlmer. Nu voor de 19 jarige Ishmael,
ook al een rapper, die na een schietpartij in het ziekenhuis overleed.
Aanleiding: een ruzie over een meisje.
September 2009: Believe the Hype! De
foto stond al de hele zomer op deze site, maar opeens was hij nieuws.
Geert Wilders als tiener in Israel. Na een stuk in de Groene
Amsterdammer over de Indo roots van Wilders, gingen surfers op zoek
naar een jeugdfoto. Omdat
ik al een jaar bezig ben met een documentaire over de jeugd van
Wilders, heb ik heel wat foto's verzameld. En die ene op mijn site
stond al snel op Geen Stijl. Dezelfde dag werd ik gebeld door drie
talkshows en de volgende dag zat ik in De Wereld draait door te praten
over een documentaire die nog niet eens af is.
Iedereen vraagt me of de omroep bonzen
nu in de rij
staan om de hele docu uit te zenden. Helaas is dat nog niet zo. De
wereld van de documentaire is traag en stroperig en kijkcijfers en
publieke belangstelling gelden er niet altijd als een pre. En misschien
hebben die bonzen ook wel gelijk. Ik maak al genoeg items voor de waan
van de dag. Dus werk ik gestaag door aan het verhaal. Het is af als het
af is.
Augustus 2009: Leuk doen Onlangs de
eerste afleveringen van CQC gezien, met Beau van Erven Dorens
die het nieuws van de week op ludieke wijze doorneemt. Ik vond de
aankleding (zwarte pakken, zonnebrillen, rare camerabewegingen en een
kil decor) nogal gedateerd, maar de grappen waren ronduit slecht. Waren
het eigenlijk wel grappen?
BNN probeerde een jaar geleden
hetzelfde, ook een
fiasco, evenals De Staat van Verwarring van de VPRO, waarvan een van de
presentatoren, Pieter Jouke, nu het enige lichtpuntje van CQC is.
Topcabaretiers schrijven jaren aan een
theatershow, maar Bekende Nederlanders denken dat ze elke week wel
een leuk programma uit hun mouw kunnen schudden.
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die Claudia de Breij leuk
vindt, maar
toch mag ze keer op keer een nieuw "grappig" programma maken dat keer
op keer mislukt. Ook de Lama's en de TV Kantine onstijgen meestal niet
het nivo van een bonte avond op een dorpsmavo. En Nederlandse sitcoms
lijken zonder uitzondering geschreven te zijn in de jaren vijftig.
Veel leuker is een satirisch programma
als Koefnoen,
dat afgelopen weekend aan een nieuw seizoen begon met een ijzersterke
rap. Maar ook een dure uitzending van Koefnoen heeft vaak maar een paar
goede grappen. Dat kost dus in de praktijk misschien wel een
ton per lach!
Wel leuk is Draadstaal, in de traditie
van Koot en
Bie. Maar wat mis ik buitenlandse comedy op de Nederlandse TV! Archie
Bunker en Monty Python personifieerden de jaren zeventig, in de jaren
tachtig had je Cheers, in de jaren negentig keek iedereen naar Seinfeld
of Friends. De afgelopen jaren is het stil. terwijl er prachtige dingen
gemaakt worden. De VPRO zendt soms "That Mitchel and Webb look" uit,
absurde sketches van twee BBC-talenten. Hetzelfde duo maakt ook de
serie Peepshow, de hilarische avonturen van een mislukte DJ en
een
jonge accountant die samenwonen. Geweldige verhaallijnen, een moordend
tempo, scherpe grappen en een heel bijzondere regie (met
effectieve perspektiefwisselingen die heel komisch werken). Volgens
velen de beste sitcom van dit decennium en te vinden op
internet.
Dus gaat dat zien!
PS Het programma CQC wordt beter en is na een maand al heel aardig.
Juli
2009: Donker Afrika Ik
heb het dan eindelijk voor elkaar. Een pistool op mijn hoofd, in een
auto met vier geheim agenten, onderweg naar weet ik waar in Kinshasa,
Congo. De arrestatie of ontvoering duurt gelukkig maar tien minuten.
Als ze mijn portemonnaie doorzocht hebben, op zoek naar
identiteitspapieren en smeergeld, laten ze me weer gaan, dertig dollar
armer.
Congo is extreem corrupt. Wat ik verder
in Afrika
nooit heb meegemaakt gebeurt hier dus wel. Agenten en ambenaren vragen
je romduit om geld, hoewel de meesten daarbij geen wapen in je gezicht
duwen. Na een paar weken krijg je er zelfs een beetje begrip voor. Want
ze worden niet of nauwelijks betaald. Leger eenheden in verre uithoeken
heffen belasting van de lokale bevolking die ze beschermen. Schandalig,
roep je vanuit Nederland. Logisch, denk je al snel als je daar
rondloopt.
Hoewel de meeste mensen in dit immense
en etnisch versplinterde land alleen maar last hebben van de centrale overheid,
stemde een meerderheid bij de meest recente verkiezingen toch op een
gematigde kandidaat. Seperatisten hadden het nakijken. In een land dat
al vijftien jaar uit elkaar valt in tribale gebiedjes, willen de meeste
mensen dus terug naar een sterke centrale overheid. Omdat ze weten dat
alleen op die manier vooruitgang te boeken is.
Terug in Nederland zie ik dat onze eigen
tribale
politici al weer in de peilingen zijn gestegen. Nou ja, niet Rita
Verdonk, de Susan Boyle van de Nederlandse politiek, maar wel
de
PVV met zijn Balkan scenario voor achter de dijken. Kennelijk begrijpen
die achterlijke boertjes in de Congo iets dat wij met onze kennis
economie niet meer zien.
3 juni 2009: Europese leiders Zodra
het op tv over Europa gaat haakt veertig procent van de kijkers af, zo
merkten ze ook bij EenVandaag. De best bekeken actualiteitenrubriek
haalde maar 550.000 kijkers voor het verkiezingsdebat, iets meer dan de
helft van normaal.En
tijdens die debatten doen de lijsttekkers hun uiterse best om de EU nog
verder af te branden. Ik ben benieuwd of er behalve ik morgen nog
iemand gaat stemmen.
Voor Haagse politici - die zelf altijd het verwijt krijgen ver van het
volk te staan- is de EU natuurlijk de ideale bliksemafleider. De echte
regenten wonen in Brussel. Ze komen nooit in de wijken, vullen
onbekommerd hun zakken en verzinnen de meest dwaze regels. De pot
verwijt de ketel dat hij zwart is en het mooie is, de
europolitici
zeggen toch niets terug.
Toch zouden Nederlandse politici best
wat kunnen
leren van hun Europese collega's. Neem nu zo'n Sarkozy. De kleine
president ontpopt zich als een ouderwetse superman. Vliegtuig
neergestort? Sarkozy komt gelijk in actie. Hij reist af naar Colombia
om Betancourt persoonlijk te bevrijden. Zijn Fransen ergens ter wereld
in gevaar? Deze eigentijdse Napoleon zit er bovenop. Niet zoals
Balkenende, met plechtstatige deelneming, maar met actieve, betrokken
TV-momenten. Natuurlijk is het doorzichtige PR, maar het werkt wel.
Wilders zou bij Sarkozy geen enkele kans maken.
Iets verder weg doet Obama het ook heel
goed. Redt
persoonlijk de banken, het klimaat en de autoindustrie. Dat
zien
de mensen graag. Bos en Balkenende doen achter de schermen in wezen
hetzelfde, maar vinden het niet chique om zich als mannetjesputters te
profileren. Met alle gevolgen van dien. En de "europese
president" Barroso heb ik al tijden niet meer op TV gezien.
Zowel
Den Haag als
Brussel kan wat leren van moderne mediacraten als Putin, Berlusconi en
Sarkozy.
15 mei 2009: Het is een complot! Ik
kom steeds vaker mensen tegen die zeggen dat de kredietcrisis of 9/11
onderdeel zijn van een groot complot. De aanslagen zouden dan in
werkelijkheid niet door Al Qaida zijn gepleegd, maar door duistere
krachten (de Illuminati) die terreurangst uitbaten voor eigen gewin.
Diezelfde kongsie zou ook garen spinnen bij de bankencrisis en het
broeikaseffect. De media zouden dit allemaal niet melden, omdat ze
marionetten zijn van de machthebbers achter de schermen.
Een complottheorie is doorgaans
bedriegelijk verleidelijk omdat
ze een heldere verklaring geeft voor alles. Zo zou ik best kunnen
geloven dat JFK is vermoord door de CIA. Daarmee zijn alle losse
eindjes en ongerijmdheden rond zijn dood opgelost.
Maar deze nieuwe complottheorieen, die
heel erg
populair zijn op internet, verklaren juist heel weinig. Zeker, de
kleine
belegger is de dupe van de kredietcrisis, terwijl de topmannen
bonussen krijgen. Maar uiteindelijk wordt niemand er echt beter van. En de
"aanwijzingen" dat de CIA betrokken zou zijn bij 9/11 zijn vergezocht
en nietszeggend,
terwijl er keiharde bewijzen zijn tegen Al Qaida. Het zijn
dus slechte complottheorieen.
Waarom zijn ze dan toch zo populair?
Waarom hebben
veel mensen zo'n groot wantrouwen tegen "het systeem" dat ze bereid
zijn elke afwijkende opvatting voor zoete koek te slikken? Wellicht
zijn die mensen door de grote hoeveelheid informatie het overzicht
kwijt, en proberen ze met dit soort verzinsels op een eenvoudige manier
toch orde in hun wereldbeeld te scheppen. De meeste mensen die ik
spreek geloven niet fanatiek in hun theorie. Ze spelen er een
beetje mee.
Misschien is het ook een soort
allergische reactie
op de overkill aan nieuwshypes. Hoemeer we overspoeld worden met nieuws
en beelden, hoe
minder vertrouwen we krijgen in "de media". Toch weet ik uit eigen
ervaring dat "de media" niet bestaan. Toegegeven, onder eeuwige
tijdsdruk en gebrek aan kennis hebben journalisten de neiging achter
elkaar aan te lopen en elkaar na te praten. Maar ik heb nog nooit
meegemaakt dat een journalist van boven werd teruggefloten of van een
zaak werd gehaald. Zelfs hoofdredacteuren hebben maar weinig grip op de
inhoud van krant of tv-rubriek. Laat staan dat politici, geheime
diensten of andere samenzweerders zich ermee bemoeien. In de praktijk
worden ook de media gedicteerd door het toeval, de samenloop
van
omstandigheden, de korte termijn en als het resultaat soms een
verborgen agenda doet vermoeden, dan berust dat op een misverstand.
1 mei 2009: Public Enemy Zoals
bijna iedereen dacht ik gelijk aan een aanslag. Om twaalf uur hoorde ik
over de zwarte auto, de naald en de vliegende mensen, en ik
dacht
aan een bomauto,
een zelfmoord terrorist, een Al Qaida-achtige terreur stunt. Na vier
uur TV kijken kwam het verlossende woord op de eerste
persconferentie: Het was geen terreurdaad, althans niet in de gangbare
zin van het woord.
Karst T. gebruikte zijn auto zoals
Mohammed Atta het
vliegtuig gebruikte: als moordwapen. Maar Karst heeft voor
zover
bekend geen terroristische agenda. Wat zou er zijn gebeurd als er wel
een link was met
geradicaliseerde moslems? Dan zou Wilders zijn gelijk hebben gekregen
en zou het zeurende, zwerende thema van integratie en immigratie de
samenleving verder splijten.
Nu moeten we het echt ergens anders over
hebben.
Karst T. was een gewone, oer-hollandse man. Een beetje verlegen,
netjes,
betaalde zijn huur op tijd. Het zat wat tegen in zijn leven: Ontslagen,
op zoek naar een nieuw huis, wellicht gescheiden, de precieze feiten
zijn nog onbekend. Karst wilde dood en besloot er op grootse wijze
uit te
stappen. Voor het oog van de camera's, live, en met zoveel mogelijk
andere mensen tegelijk. Eerder gebeurde dit soort dingen in Amerika, nu
gebeuren ze ook in Europa en Nederland. Wat zit erachter?
Karst voelde zich zielig, buitengesloten
en miskend,
denk ik, net zoals die nerds die scholen overhoop schieten. Dat zegt
iets over de samenleving die te individualistisch is geworden. Maar het
zegt vooral iets over het gebrek aan incasseringsvermogen en
relativeringsvermogen van mensen als Karst. Kennelijk meende hij recht
te hebben op vriendschap, liefde en geluk, en voelde hij zich tekort
gedaan. Maar als je mensen uit zijn buurt hoort, koos Karst zelf voor
het isolement. Hij voelde zich slachtoffer en besloot op een
gruwelijke manier wraak te nemen.
Kamikaze Karst kleedde zich als
skinhead, gemodelleerd naar Robert de Niro in Taxidriver, en had
misschien extreem rechtse opvattingen. Karst gaat met zijn
daad van zelfexpressie
letterlijk over lijken. Hij lijkt nogal op de gemiddelde sympathisant
van populistisch rechts zoals die
bekend is uit diverse opinie onderzoeken. Die
gemiddelde aanhanger van Wilders of Verdonk is tamelijk geisoleerd,
niet erg sociaal betrokken maar wel vol kritiek op de samenleving. Hij
ziet zichzelf als consument: De samenleving is er voor hem en niet
andersom. Hij is door en door hypocriet en ziet alleen fouten in
anderen, niet in zichzelf. Het ergste is dat hij zich daar zelf totaal
niet van bewust is.
Er zit in ons allemaal iets van de luie
consument,
die graag in alles op zijn wenken bediend wordt en die niet meer gewend
is om voor zichzelf te zorgen. En ook de zucht naar roem en aandacht is
heel erg van deze tijd. Daarom zijn mensen als Karst veel
gevaarlijker dan moslem-radicalen, dat is gisteren maar weer
eens bewezen: Verongelijktheid is een sterkere drijfveer dan
welke ideologie dan ook, mensen als Karst zijn minder voorspelbaar dan
godsdienstfanaten en bovenal: er zijn er veel meer van.
April 2009: Boeken Een
van de leukste programma's op de nederlandse TV is het programma met de
simpele titel
"Boeken". Het wordt elke zondagmorgen uitgezonden door de VPRO.
Presentator Wim Brands ondervraagt een half uur lang op verfrissend
amateuristische wijze de schrijver van een nieuw non-fictie boek.
Amateurisch klinkt negatief, maar het betekent letterlijk: op de wijze
van de liefhebber, en Brands is overduidelijk een liefhebber van boeken
en mooie, waargebeurde verhalen. Afgelopen zondag dit
ongelooflijke verhaal
van wetenschapsfilosoof en natuurkundige Rein Gerritsen. Deze
gerespecteerde wetenschapper vertelde over zijn eerdere, criminele
carriere. Hij pleegde twee bankovervallen en zat ruim twee jaar in de
gevangenis. Behalve beroepscrimineel was hij ook heel agressief en
gewelddadig, en dat geldt echt niet voor alle criminelen. Gerritsen
vertelde
openhartig hoe hij zo ontspoord raakte en hoe hij op latere leeftijd
zijn leven over een andere boeg gooide.
Twee mannen aan een tafeltje, zo simpel
kan
prachtige televisie zijn. Gerritsens verhaal prikkelt niet de emotie,
maar juist de verbazing en nieuwsgierigheid. Hier zie je een zeer
intelligent persoon aan zelfonderzoek doen, zonder gesnotter of
moralisme. De les die Gerritsen leerde was dat hij met zijn agressie
vooral zichzelf geweld aandeed. Zijn ziel was ziek, verkrampt,
verkankerd, om zijn eigen woorden te gebruiken. Ik ben geen psycholoog,
maar je hoort wel vaker dat mensen die slachtoffers maken zichzelf
juist als slachtoffer zien. Vanuit hun eigen gevoel van onveiligheid
maken ze de buurt onveilig. Gerritsen slaagt er als ervaringsdeskundige
en filosoof heel goed in om dat gevoel te verwoorden en uit
te leggen hoe je er overheen kunt komen.
Kijk naar dit programma! Het is bijna
elke week een
verademing om tussen alle talkshow gebabbel, meningencircus en
emo-porno een half uur naar iemand te kijken die bevlogen, serieus en
deskundig zijn verhaal verteld. Mijn reportage over Rein Gerritsen staat
hier.
April 2009: Nostalgisch drama Ik
heb laatst het eerste seizoen van de dramaserie Mad Men gezien. Deze
zomer pas op de Nederlandse televisie, maar natuurlijk al lang te
downloaden op
internet. Het is kwaliteitsdrama op het nivo van de Sopranos of Six
Feet Under. Onderwerp is een middelgroot reclameburo in Manhattan,
eind jaren vijftig, begin jaren zestig. In de Verenigde Staten
wordt net als hier doorgaans nostalgisch
teruggeblikt op
deze periode van burgermansfatsoen, netheid,
onschuld en
normen en waarden. De sfeer van het Polygoon-journaal. Deze serie geeft
een
heel ander beeld. Iedereen is alcoholist, er wordt onophoudelijk
gepaft, de
mannen zijn seksistisch en hypocriet en de samenleving is nog streng
verdeeld
in rangen en standen.
Een heel ander -waarschijnlijk
realistischer-
beeld dus van die jaren vijftig die de afgelopen tien jaar zo
vaak
worden opgehemeld. Misschien komt nu ook de herwaardering voor
de
verfoeide jaren zestig met zijn sexuele revolutie,
vrouwenemancipatie en
strijd tegen rassendiscriminatie (in de serie komen nog bijna geen
zwarten
voor, zo strikt was de apartheid).
Daarnaast is de serie gedurfd
gemaakt, in een
observerende stijl die veel aan de kijker overlaat. Series als
Six Feet Under zijn bijna te perfekt
geschreven en geregisseerd. Alles valt precies in elkaar, elk shot
vertelt een verhaal en elke dialoog drijft de plot vooruit. Mad Men is
wat minder schematisch, wat losser en impressionistischer van stijl en
daardoor blijft de spanning er juist goed inzitten. De personages
intrigeren
met goede, slechte en onbekende eigenschappen, de verhaallijnen zijn
subtiel. Don Draper,
charismatisch, rokkenjager, met een groot geheim, maar ook een man die
over zijn hoogtepunt heen is. Of niet? Zijn tegenstrever, een
rijkeluiszoontje, blaaskaak, onsympathiek maar verdient misschien een
tweede kans?
De reclamemannen van Madison avenue
(vandaar de
titel: Mad men) willen visionaire trendsetters zijn, mannen van de
toekomst. Ze zitten bovenop de nieuwste ontwikkelingen: de opkomst van
burgerluchtvaart en televisie, de eerste signalen dat roken ongezond
is, nieuwe dingen voor in huis: dia projectors, airco's. Ze leven in
een tijd waarin het vooruitgangsgeloof springlevend is, het hoogtepunt
van the American century. Dat maakt de serie -ondanks de onsentimentele
benadering-
onweerstaanbaar en aandoenlijk. Vijftig jaar later is alles anders.
Daarom is de serie doordrongen van weemoed en nostalgie,
zelfs
naar de jaren vijftig die niet idyllisch waren.
Maart 2009: Boekenweek De
boekenweek is al jaren een event die zich voornamelijk op televisie
afspeelt, en daarmee de ontlezing nog eens onderstreept. Schrijvers
doen een kwis op TV, treinreizigers worden door een cameraploeg van het
lezen afgehouden en schrijvers praten
onafgebroken in praatshows.
En dat terwijl schrijven nu juist een verbeterde versie van praten is.
Aan het begin van deze boekenweek
verklaarde Gerrit
Komrij de serieuze Nederlandse literatuur dood. Wat in Nederland voor
literatuur doorgaat is steeds lichter en luchtiger. Waar is de
Vestdijk, Elschot of Slauerhof van deze tijd? En waar is het literaire
experiment? Het is mooi dat er toegankelijke en goedgeschreven
bestsellers worden geschreven, maar waar blijft het zwaardere werk?
Ik heb ooit literatuurwetenschap
gestudeerd en ben
op de universiteit jarenlang blootgesteld aan de idee
dat literatuur en kunst heilig zijn, van absolute, eeuwige
waarde
en eigenlijk het enige dat er in het leven werkelijk toe doet. Voor de
boekenweek
kocht ik daarom de nieuwe roman van P.F. Thomese, een serieus en
veelbekroond
schrijver. Maar "J. Kessels, the Novel" is vooral
flauw, langdradig en matig geschreven. Waarom doen
getalenteerde
schrijvers als Thomese, Grunberg en Pfeijffer zo hun best om vulgaire,
zogenaamd aanstootgevende boeken te schrijven?
Nederland heeft geen geweldige literaire traditie.
Onze
grootste klassieker, de Max Havelaar, is een drammerige draak waarin
Multatuli zichzelf schaamteloos bewierookt. We hebben nooit
een
Shakespeare, Flaubert of Tolstoi
voortgebracht.
Maar de laatste twintig jaar is er pas echt de klad in gekomen. De
Nederlandse literatuur is gekaapt door de commercie. Die heeft met een
prijzencircus en een overvloed aan nieuwe, mediagenieke schrijvers de
serieuze literatuur naar de marge verdrongen. Een flink deel van wat in
Nederland als literatuur wordt aangeprezen is het helemaal niet.
Neem nu de openingszin van "De
Verbouwing", de
nieuwe "literaire thriller" van de succesvolle Saskia
Noort: "Ik weet niet wat erger is, in je eentje eten
in een
restaurant vol stellen, of samen maar dan stilzwijgend." Er
hapert van alles aan deze zin. Hij is onduidelijk geformuleerd, je moet
hem echt een paar keer lezen om te begrijpen wat Saskia wil zeggen
("stellen" is ook een werkwoord, Noort bedoeld "stelletjes" of
"echtparen", met "samen" bedoelt Noort "samen eten (met je partner)" ,
maar dat schrijft ze niet en "maar dan stilzwijgend" slaat helemaal
nergens op:
Er wordt een tegenstelling gesuggereerd, maar als je alleen in een
restaurant zit praat je ook niet, neem ik aan).
Drie slordige fouten in de zo
belangrijke
openingszin, die als hij wel goed zou zijn opgeschreven nog altijd het
nivo van de bouquetreeks niet zou ontstijgen. Dit is geen goede
thriller en het is al helemaal geen literatuur. Misschien zou de
stichting Collectieve Propagandat voor het Nederlandse Boek in plaats
van de boekenweek een bijscholingscursus kunnen organiseren:
Nederlandse taal voor schrijvers.
Maart 2009: Wilders premier?
In de peilingen is de PVV nu al de grootste partij van Nederland en
wordt gekke Geert dus onze volgende premier. Ach, zal je zeggen, die
virtuele zetels zijn zo weer weg als er iets anders gebeurt. Rita was
ook al eens de grootste, en nu staat ze op nul. Maar waarom is dat zo?
Waarom zijn de zwevende kiezers kamikaze piloten geworden, die zich en
masse storten op de nieuwste hype? Veel kiezers lijken hun
stemrecht net zo lichtzinnig op te vatten als het sms-je dat ze naar
een afvalrace als Idols sturen.
In een democratie stemmen mensen als het
goed is voor hun eigen
belang. De arbeider stemt voor hogere mininum lonen en meer vrije
tijd, de boer voor soepele milieuregels, de miljonair voor lagere
belastingen, de leraar voor meer geld voor het onderwijs en ga
zo
maar door. We hebben allemaal belangen, zowel materieel als
immaterieel: Ook onze levensbeschouwelijke en ethische opvattingen
laten we meewegen in ons stemgedrag. Als het goed is vormt het
parlement zo een evenwichtige afspiegeling van al onze
gezamenlijke belangen en de regering die daaruit gevormd wordt gaat dus
uitvoeren wat wij belangrijk vinden. Tot zover de theorie.
In de praktijk komt er weinig van
terecht. Dat komt
omdat er teveel partijen zijn en regeringen compromissen moeten sluiten
die vaak vlees noch vis zijn. Daarnaast heeft de
overheid sinds de
jaren tachtig heel veel macht overgedragen aan zelfstandige,
onafhankelijke instanties. Men dacht destijds dat geprivatiseerde
en zelfstandige instellingen goedkoper en efficienter zouden werken.
Helaas was dat
meestal niet het geval, maar erger is dat de politici nu nog
maar
weinig te vertellen hebben. Ze gaan niet meer zoals vroeger over de
scholen, de ziekenhuizen, de thuiszorg, de post, de trein, de sociale
woningbouw en noem maar op. Waar gaan ze eigenlijk nog wel over? Het
zijn boekhouders geworden, die alleen nog de budgetten in de gaten
houden en -als stuurlui aan wal- regeltjes bedenken die vooral
irritatie opwekken.
Wat merkt de gemiddelde kiezer er nou
van wie er in
het torentje zit? De belastingen gaan een procentje omhoog of naar
beneden, er wordt veel gepraat over projecten die vaak verzanden en als
het erop aan komt blijkt de overheid meestal niet goed te funcioneren
(vuurwerkramp, schandalen bij justitie). Als de kiezer de overheid zou
vereenzelvigen met de school waar zijn kinderen naar toe gaan, de
huisarts die hem van zijn rugklachten afhelpt of de politieagent die zo
behulpzaam is na die inbraak, dan zou hij vast niet op Wilders stemmen.
De overheid moet weer dienend worden, een overheid die niet alleen
praat maar service levert voor jouw belastinggeld. Vooral op het gebied
van veiligheid, want dat is de core business van elke overheid.
Wilders en Verdonk beloven dat te doen.
Ze geven de
politiek weer inhoud, of je het nou met ze eens bent of niet. Wilders
wil iets aanpakken dat helemaal niet bestaat -islamisering- maar heeft
daarmee nog altijd een beter verhaal dan de meeste andere politici. En
dus stemmen mensen op Wilders, omdat politiek er verder niet toe doet.
Februari
2009:
Crisis of niet?
Volgens
het kabinet stevenen we dit jaar af op 3,5 % economische krimp en een
record aantal werklozen. De ergste recessie sinds de jaren dertig.
Persoonlijk geloof ik er niet zo in.
Ik werd volwassen in de jaren tachtig.
Dat was pas
een recessie, bijna tien jaar lang. Massawerkloosheid, een torenhoge
staatsschuld: het leek nooit meer goed te komen. Sinds die tijd hebben
we vijf jaar hoogcunjuntuur gehad, en de laatste tien jaar kwakkelt
het: Het ene jaar 1,5 % groei, dan weer een dipje van anderhalf jaar.
De laatste met veel tamtam aangekondigde recessie was in 2003. De
regering vond het toen nodig om voor een record bedrag te bezuinigen en
te
saneren, maar verder merkte niemand er wat van en nu is iedereen het al
lang weer vergeten.
Mijn intuitie zegt me dat deze crisis
-met vooral
psychologische oorzaken- ook zo weer kan overwaaien. Waarom zouden wij
ons allemaal laten deprimeren door die foute Amerikaanse hypotheken?
Zodra er weer iets nieuws gebeurt, slaat de stemming om en kopen we die
auto of dat huis alsnog.
Op de lange termijn ben ik minder
optimistisch.
Westerse economien draaien teveel op consumptie van vooral Aziatische
produkten. Die onevenwichtigheid is ook de diepere oorzaak van de
kredietcrisis. De Chinezen houden met hun gigantische
handelsoverschotten al jaren de dollar overeind. Met veel
overheidssteun krijgen we de motor van consumptie nu wel weer aan
de gang, maar eens loopt het echt fout. Ijsland is al failliet en de
Amerikaanse crisis is ook een teken aan de wand. Immers, waarom laat je
arme mensen huizen kopen op de pof als je ze geen goede banen kunt
geven? Vroeg of laat stort het kaartenhuis in elkaar en zullen we onze
eigen spullen weer moeten maken. Ik denk dat het binnen twintig jaar
zover is. Na al de kleine "correcties" van de afgelopen
jaren,
wordt dan de wereldeconomie pas echt door elkaar geschud, met als
resultaat -denk ik- rechtvaardiger en meer gelijke verhoudingen tussen
noord en zuid.
Februari
2009 - Vrijheid van meningsuiting
De PVV stijgt in de peilingen en zou nu de tweede partij van Nederland
zijn. Omdat Wilders de toegang tot Groot Britannie werd geweigerd,
stappen volgens Intomart ook steeds meer hoger opgeleiden over op de
partij van 'De martelaar van het vrije woord'. De vrijheid van
meningsuiting heeft hier de afgelopen jaren mythische proporties
aangenomen. Iedereen meent dat "zeggen wat je denkt" een
heiliige plicht en een onvervreemdbaar recht is. Maar dat is niet zo.
De vrijheid van meningsuiting heeft een
lange,
inderdaad heroische geschiedenis. Die begon met wetenschappers als
Galileo. Hij bewees dat de aarde niet plat maar rond
was, mocht dat
niet zeggen van de kerk en belandde zelfs bijna op de brandstapel.
Latere denkers als Spinoza en Voltaire legden de basis voor democratie
en rechtstaat, maar werden vervolgd en verbannen vanwege hun boeken.
Nog later waren het vooral kunstenaars en schrijvers die het aan de
stok kregen met censuur en celstraf. Steeds waren het conservatieve
krachten die de vooruitgang en veranderingen probeerden tegen
te
houden. De voorvechters van de vrijheid van meningsuiting kregen
achteraf altijd gelijk: De aarde is rond, democratie werkt prima en
wat vroeger onzedelijk werd gevonden vinden we nu mooi.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand
Wilders ook
als visionair beschouwd, een man van de vooruitgang en de verlichting.
Zijn xenofobe scheldkanonnades zijn juist een flinke stap
terug.
Toch geldt de vrijheid van meningsuiting ook voor hem. Maar ik vind hem
geen held van het vrije woord, nog minder dan Fortuyn of Theo van
Gogh. Die laatsten gingen echt het debat aan. Ze stonden voor hun
opvattingen, en wilden anderen graag overtuigen. Wilders doet dat niet.
Hij praat niet met moslems, hij zou het liefst hun mond snoeren en hun
boeken verbieden. Hij debateert ook niet echt in het parlement.
Hij praat niet met anderen, hij praat alleen over anderen. Daarom
lijken zijn meningen, ook al worden ze met zoveel bravoure gebracht,
nog het meest op laster en achterklap, over of achter de rug van de
moslems om.
En achterklap en vooroordeel zijn nu juist wat je met vrijheid van
meningsuiting en een open debat hoopt te ontzenuwen.
Januari 2009 - Is de
publieke omroep te links?
Er staan tal van nieuwe omroepen te trappelen om mee te doen met de
publieke omroep. Ronald Sorensen, Geen Stijl, de Telegraaf: De meeste
kandidaat-tv makers zijn rechts en vinden dat hun stem in Hilversum
niet gehoord wordt. Ook Henk Hagoort, baas van de publieken, is die
mening toegedaan. Hij verwijt de actualiteitenrubrieken dat ze allemaal
op De Volkskrant lijken. Links dus. Maar is dat ook zo?
Eenvandaag en Netwerk lijken volgens mij
wat
onderwerpkeuze en benadering betreft veel meer op De Telegraaf,
Metro of het Algemeen Dagblad. Ze brengen verhalen die dicht
bij
de mensen staan, hebben veel aandacht voor misdaad en buurtoverlast. Ze
doen weinig aan buitenland, moeilijke analytische onderwerpen en het
"officiele", institutionele nieuws. Nova is wat analytischer maar lijkt
eerder op NRC Handelsblad dan op De Volkskrant. En als er ergens in
Nederland iets gebeurt dat de gemoederen geacht wordt bezig te houden,
-zoals onlangs met de "bedreigde" school in Weesp of met buschauffeurs
die worden gemolesteerd-, dan storten alle rubrieken zich ronkend en
hijgend op 'de schandalige misstand' uit angst de aansluiting te missen
met het gezonde volksgevoel. Achteraf blijkt het elke keer een storm in
een glas water, maar de maatschappelijk teleurgestelden weten zich in
ieder geval serieus genomen.
Bij Ronald Sorensen van Leefbaar
Rotterdam is de
maatschappelijke teleurstelling diep in zijn gezicht gegroefd. Een paar
maanden terug mocht hij bij Netwerk een reportage maken in de stijl van
zijn nieuwe omroep. Het resultaat was tegelijk ontluisterend en
veelzeggend. Kijk
zelf maar. Een
verhaal over een automobilist die na een dodelijk ongeval te hebben
veroorzaakt, al na korte tijd was vrijgelaten. Geen achtergronden over
de toedracht, de redenen of de schuldvraag. Alleen maar ongerichte,
ongefundeerde verontwaardiging over een triest maar alledaags voorval.
De ontevreden burger is niet zozeer
rechts. Hij is
vooral vooringenomen. Het nieuws volgt hij al decennia niet meer. Het
is toch steeds hetzelfde. Hij weet alles al en zal je tot
vervelens toe vertellen dat er naar hem nooit geluisterd wordt.
Onlangs zei Hagoort in een interview met
die
gewraakte Volkskrant dat hij vooral het betweterige, cynische toontje
van veel tv-verslaggevers en presentatoren irritant vond. Hij
vereenzelvigt dat ingebakken wantrouwen met de linkse journalistiek van
de jaren zeventig en tachtig, de gloriejaren van De Volkskrant. Maar
het is datzelfde redeloze wantrouwen tot in extremis doorgevoerd dat de
achterban van de Populistische omroep, PowNed en al die anderen
kenmerkt. Wil hii daar vanaf? Dan wordt Hilversum eerder linkser dan
rechtser, in ieder geval minder populistisch en wellicht ook minder
populair.